Italo Calvino “Jei keleivis žiemos naktį“

Italo Calvino

“Jei keleivis žiemos naktį“

Puslapiai: 270

Išleido: “Baltos lankos“

Metai: 2006 m.

Tiražas: ?

Dailininkė: Agnė Dautartienė-Krutulienė

Kai baigiau mokyklą ir atvažiavau į Vilnių studijuoti, mėgau lankytis Akropolyje esančiame „Baltų lankų“ knygyne. Ten praleidau daug valandų vartydamas knygas, suradau visokių perliukų (pvz. Jerzy Pilch „Stiprusis angelas“), išleidau daug pinigų, dažniausiai – per daug, nei galėjau sau leisti, todėl dažnai mėnesio pabaigoje sunkiai sudurdavau galą su galu. Vieną kartą tame knygyne užtikau Italo Calvino knygą „Jei keleivis žiemos naktį“, atsiverčiau ją bet kur ir šiek tiek paskaičiau. Likau sužavėtas, nes ištrauka, kurią skaičiau, buvo labai įdomi ir neįprasta: knygos autorius naują skyrių pradėjo kreipimusi į skaitytoją ir šiam kažką bandė paaiškinti apie knygą. Bet neturėjau pinigų, todėl knygos nepirkau.

Taip nuo 2006 metų aš vis laukiau, kada kur nors rasiu šią knygą pigiau. Ir pagaliau radau ją vasarą tame pačiame Akropolyje, tik jau „Baltų lankų“ knygynas seniai buvo tapęs eiliniu „Pegaso“ knygynu. Labai apsidžiaugiau, jog galiu nusipirkti knygą už 10 litų, kai tiek metų jos kaina svyravo nuo 26 iki 31 lito.

Prieš pradėdamas ją skaityti bijojau, jog galbūt dabar ji man pasirodys visai ne tokia įdomi, kokia atrodė 2006 metais. Pradėjau skaityti atsargiai, tarsi nujausdamas, kad galiu nusivilti ja. Juk dažnai būna, kad kai kažką gauni per vėlai, tai jau neteikia tiek džiaugsmo, kiek būtų suteikę, jeigu būtum tą kažką gavęs vietoj ir laiku.

Rašytojas Italo Calvino sukūrė originalų ir įdomios struktūros romaną. „Jei keleivis žiemos naktį“ yra sudarytas iš 10 skirtingų istorijų ir šio romano skaitytojo istorijos. Italo Calvino skaitytoją pasitelkia kaip įrankį, jungiantį visas 10 istorijų, kurios neturi tarpusavyje nieko bendra. Visos padrikos istorijos yra labai įdomios ir intriguojančios (išskyrus pirmąją), o skaitytojo noras sužinoti daugiau apie istorijas ir jų autorius pamažu priverčia jį patį tapti dar vienos istorijos, susijusios su knygų klastojimu, veikėju.

Kitas riebus pliusas yra tai, jog Italo Calvino rašo labai geru stiliumi. Toks lengvas, greitai įtraukiantis, pagaunantis. Pastebėjau tai ir jo romane „Mūsų protėviai“, kurį buvau skaitęs anksčiau. Aišku, sunku kalbėti apie autoriaus rašymo stilių, kai skaitai vertimą iš italų kalbos, tačiau tai, jog „Jei keleivis žiemos naktį“ buvo įvertintas kaip viena geriausiai išverstų knygų 2006 metais, leidžia manyti, kad vertėja labai gerai padirbėjo, jog mes galėtume skaityti tekstą tokį, koks jis ir turėtų būti. Trumpa ištrauka:

„Ko gero, neteisinga būtų nusistatyti, kad tokioje apibrėžtoje erdvėje kaip mano namai, pradžioje esame tik aš ir telefonas, nes privalau atskleisti, kaip aš jaučiuosi skambant daugybei telefonų, telefonų, kurie galbūt manęs nekviečia, kurie visai su manim nesusiję, tačiau užtenka, kad bent vienas telefonas skamba man, ir visai galimas ar bent įsivaizduojamas daiktas, kad visi telefonai galėtų skambėti irgi man. Pavyzdžiui, kai gretimam name skamba telefonas ir akimirką aš sudvejoju, ar tik skambina ne man, abejonė iškart pasirodo esanti klaidinga, tačiau ji palieka pėdsaką, nes juk galėtų būti ir taip, kad iš tiesų skambina būtent man, tačiau dėl apsirikimo renkant numerį ar susilietus laidams skambutis nukeliavo pas kaimynus, juolab kad tame name nėra kam atsiliepti ir telefonas čirškia be paliovos, todėl remdamasis neracionalia logika, kurią visuomet sužadina telefono čirškimas, aš svarstau: gal iš tikrųjų skambina man, gal kaimynas namie, bet neatsako, nes tai žino, gal skambinantysis žino, kad skambina ne tuo numeriu, bet taip daro tyčia, norėdamas man sukelti šią būseną, žinodamas, kad negaliu atsakyti, bet žinau, kad turėčiau.

Arba ta kankynė, kai vos išėjęs iš namų girdžiu skambant telefoną gal pas mane, gal kitam bute, ir lekiu paknopstom, įpuolu uždusęs nuo bėgimo laiptais, o telefonas tyli, ir niekada nesužinosiu, ar tas skambutis buvo man.“

„Jei keleivis žiemos naktį“ yra suktas, bet labai malonus romanas. Vienas iš tų retų perliukų, kuriuos atrasti prireikia vis daugiau pastangų.

Žymos: , , , , , , , , , ,

2 atsakymai to “Italo Calvino “Jei keleivis žiemos naktį“”

  1. onapea Says:

    labai įdomus aprašymas, sudomino mane, nekantrauju perskaityti ir pačią knygą.

  2. asta, vertėja Says:

    Smagu skaityti, paglosto širdį.

Parašykite komentarą

