Nes žodžiai jau seniai nieko nebekainuoja

13246216_608492855965367_1240241177362419160_o

Eiti į Vytauto Stankaus improvizacinius poezijos skaitymus buvo gera mintis. Bet net nepaisant to, kad skaitomų tekstų ir muzikos derinys prikausto mano dėmesį, aš vis tiek negaliu pilnai susikaupti – mano dėmesį blaško tas vyrukas, sėdintis per kelis stalus toliau nuo mūsų.

Jis neatrodo niekuo išskirtinis, jis iš tiesų nieko bloga nedaro, jis turi teisę čia būti kaip ir visi kiti žmonės ir tuo pačiu metu jis man labai trukdo. Sėdi susikūprinęs, aš irgi turiu šį blogą įprotį, bet man rodos, kad jis susikūprinęs labiau nei aš įprastai; išsitiesiu kėdėje. Bet tas jo susikūprinimas dar nieko, blogiausia, kad jis labai negražiai geria. Ant jo stalo stovi kokteilis stiklinėje, stiklinėje yra du šiaudeliai. Kai jis nori atsigerti, palenkia galvą prie stiklinės ir tada trukteli gėrimo per kairį šiaudelį. Kai jis nori atsigerti vėliau, tada palenkia galvą prie stiklinės ir trukteli gėrimo per dešinį šiaudelį. Jis niekad nesuklysta savo gėrimo tvarkoje, visada iš pradžių per kairį, po to – per dešinį šiaudelį.

Šalia to vyruko sėdi mergina, bet jis, atrodo, negali pakelti akių į ją. Jis nuolat žiūri kažkur į stalą arba žemę, Vytautas Stankus ir jam pritariantys muzikantai vyrukui neįdomūs. Galvoju gal jis su ta mergina dar mažai pažįstami, gal tai vienas tų ankstyvųjų pasimatymų, todėl tiek daug to nesmagumo, drovumo. Turbūt tai jai ir šovė į galvą ateiti pasiklausyti poezijos skaitymų; stebiu jo marškinėlių apykaklę, kažin kaip keistai sukištą po džemperio apykakle.

Pradeda lynoti, išsitraukiu skėtį. Pasislenku su kėde arčiau Liu, dabar ant mūsų nebelyja.

Mes su Liu neturim artumo, niekad neturėjom. Tai buvo aišku nuo pat pradžių, kai tik susipažinom. Kada tai įvyko? Negaliu prisiminti. Tiek daug visko likę iš paauglystės, bet sunku prisiminti savo metus, kurie sekė po 24-ojo gimtadienio. Turbūt tai dėl to, kad anksčiau įvykę mažesni dalykai atrodo perdėtai svarbūs, taip pamažu pasieki įspūdžių limitą ir vėliau net įvykstantys sukrečiantys dalykai atmintyje vis tiek užleidžia vietą tiems mažmožiams iš paauglystės: dar ir dabar galėtum detaliai papasakoti kaip pirmą kartą prisigėrei su draugais, o ar prisimeni kuo tave taip žavėjo ta mergina, dėl kurios buvai pametęs galvą 2011 metais? Ar tikrai tai buvo 2011 metai? Koks jos vardas? Giedrė, jei neklystu – jei neklysti. Ar tikrai buvau pametęs galvą dėl jos tuo metu? Man rodos, kažkur atmintyje įsipainiojo klaida.

Kartą paliečiau Liu rankas – sėdėjom tada Alaus studijoj, ji vilkėjo gražų megztuką, o aš flanelinius marškinius. Bet vos paliečiau jos rankas, o paliečiau taip tarsi draugiškai, ji jas patraukė link savęs, ir daugiau aš niekada nekišau savo rankų prie jos. Nepaisant to, esu kartą galvojęs kaip būtų gražu, jei mes draugautume ir ji grįžtu iš paskaitų ar darbo, o aš laukčiau jos namuose su karšta arbata ir šviežiomis bandelėmis.

Lietus greitai baigiasi, suskleidžiu skėtį.

Dabar mano dėmesį patraukia pora, sėdinti priešais mus su Liu. Kai skaitymai pasibaigs ir mes su Liu išeisim, ji pati prabils man apie šią porą, ji pasakys, kad tie žmonės jai atrodė ne tokie, kurie eitų į tokius renginius. Bet dabar aš to nežinau, todėl galvoju pats sau vienas, net neįtardamas, kad Liu man iš tiesų pritaria mintyse: jie atrodo kaip žmonės, kurie šiaip jau neina į tokius renginius. Kodėl? Sunku paaiškinti. Turbūt jie tiesiog atrodo per daug rimti tokiems dalykams. Suprantu, kad mąstau labai šabloniškai, taip ir yra, bet nieko čia nepadarysi.

Vyras iš tos poros manęs netrikdo. Jis aukštas, solidžiai apsirengęs, o vienintelis dalykas, kuris man kelia nerimą, tai jo išsišovęs kauliukas ties kojos čiurna. Atrodo itin išsišovęs į išorinę kojos pusę; pakeliu savo kelnių klešnę, pažiūriu į savo kauliuką – manasis tikrai tiek neišsišovęs. Gal tas vyras turėjo kokią nors traumą toje vietoje? Jo kojinės dryžuotos žydrai-mėlynai, mano kojinės raudonos su lapiukų galvytėmis; man bent jau atrodo, kad ten lapiukai.

Daug didesnį diskomfortą man kelia moteris iš tos poros. Ji tiesiog turi tokį veidą, kurio aš niekaip nepamilčiau. Veidas griežtas, perdėtos tvarkos veidas, visi bruožai byloja apie jos racionalumą, šaltą visa ko apskaičiavimą, užslėptas emocijas. Man rodosi, kad dar nesu matęs tokio šalto veido, veido abejingo, įsakmaus veido. Net kai ji prisiglaudžia meiliai prie vyro skruosto ir kažką jam šnibžda į ausį, man rodosi, kad ji tik vaidina – ji viską jau prieš tai yra apskaičiavusi, ji valdo situaciją ir tai ją veža.

Mane nukrečia drebulys, pagalvojus apie precizišką tvarką jos/jų bute.

Skaitymams pasibaigus, išeinam su Liu ir einam. Norisi dar kažkur, bet kiek žinau Liu, ji atmes mano pasiūlymą dar kur nors nueiti. Bet šįkart, mano nuostabai, ji sutinka, tai mes važiuojam link namų, užsukam į Alaus studiją. Įsitaisom prie stalo lauke, šalia mūsų tikrų mačo kompanija aptarinėja pinigus, mergas ir mašinas.

Kartais su Liu kalbam, kartais tiesiog klausomės aplinkinių. Vienu metu pasakoju jai. Ji, žinoma, nesupranta visko, bet tai ne tas kartas, kai aš pasakoju, kad kitas žmogus suprastų – man svarbiausia pačiam išgirsti kaip viskas skamba, o viskas iš mano lūpų skamba ramiai. Tai yra geriau, nei aš galėjau tikėtis.

Išgėrę po vieną alaus išeinam. Liu sako, kad vėl palydės mane iki to šviesoforo. Tai ir palydi mane, jau antrą kartą taip. Apsikabinam, atsisveikinam, ir aš einu namo. Prie laiptinės prisėdu ant suoliuko, rūkau.

Jokios minties, jokio veiksmo.

Man patinka šis kiemas. Nors nėra jokio kontakto su kaimynais net po penkerių metų, praleistų čia, aš jaučiuosi turintis teisę čia būti.

***

kai slėpėmės bažnyčioje mačiau
tau virš galvos praskrido gulbė
– kas buvo, kas?
– ne, nieko
jau šiam mirime nebus gražiau

(Vytautas Stankus)

***

Panaudotas nuotrauka Benedikto Januševičiaus: https://www.facebook.com/TekstaiTV/photos/?tab=album&album_id=608492002632119

Žymos: , , , , , ,

Parašykite komentarą

